Wat is kundalini Yoga

 

WAT KUNDALINI YOGA VOOR JE KAN DOEN.

Stress

Door kundalini yoga oefeningen te doen, leer je om jezelf te ontspannen.

De meditaties helpen om je zintuigen en gedachtes tot rust te brengen. Hierdoor kun je  beter kalmeren en dingen loslaten.

Je wordt bewust van wat echt belangrijk voor je is.

Menstruatie en overgangsklachten.

Kundalini yogaoefeningen stimuleert de hypofyse en deze stuurt het hormoonstelsel aan. Daardoor krijg je een regelmatige menstruatie cycles en kan het je helpen bij overgangsklachten.

Rugpijn, nekpijn.

Door kundalini yoga oefeningen te doen word je rug en nek  soepeler, sterker waardoor pijnklachten kunnen verminderen.

Doordat je met de kundalini yoga oefeningen blokkades opheft gaat de energie beter stromen en kan het pijnklachten verminderen.

Immuunsysteem.

Door kundalini yoga oefeningen te doen kun je een betere weerstand krijgen.

De bloedsomloop verbetert. Je krijgt een betere zuurstof opnamen en co2 uitstoot door de ademhalingsoefeningen. Ook worden afvalstoffen verwijderd uit het lichaam. Je krijgt meer energie en het verbetert je conditie.

 

Zenuwstelsel.

Door kundalini yoga oefeningen stroomt de energie door de zenuwbanen en versterkt hierdoor het zenuwstelsel. Het brengt het sympathische( gaspedaal) en parasympatische (rem) zenuwstelsel in balans.

Door een sterk zenuwstelsel kun je beter de spieren aansturen, het verwerken van zintuigelijke prikkels en emotionele, verstandelijke processen.

Afvallen.

Door kundalini yoga oefeningen te doen komt de vetverbranding op gang. Het is een langzame, maar bewuste manier van afvallen. Je gaat je beter voelen waardoor je minder stress hebt, minder last van eetbuien. Je krijgt meer energie waardoor je langer de oefeningen vol kan houden. De schildklier wordt gestimuleerd waardoor je een goede stofwisseling krijgt.

Oud zeer.

Door kundalini yoga oefeningen te doen, hef je blokkades op. Deze kunnen te maken hebben met situatie’s uit het verleden. De kundalini energie gaat beter stromen en je voelt je goed worden.

Leuk.

Kundalini yoga is vooral leuk om te doen. Je bent lekker actief met je lichaam bezig. Door steeds verschillende oefeningen te doen, heb je iedere keer weer een uitdaging.

Ook is het heerlijk en fijn om mantra’s te zingen.

!!!!

Kundalini yoga kan je helpen bij een scala van problemen, maar vervangt de dokter niet.

Wat is kundalini Yoga?

Kundalini yoga is een yogavorm. Het wordt ook wel de moeder van de yoga genoemd, omdat ze alle vormen van yoga verenigt.

Het woord ‘kundal’ betekend ‘ krul in het haar van de geliefde’.

Kundalini yoga is het opwekken van energie door zich op het energiecentra te concentreren.

Kundalini is de yoga van het bewustzijn. Door regelmatig kundalini yoga te beoefenen, word je je bewust van je eigen actie’s en de gevolgen daarvan. Je gaat handelen vanuit het hier en nu. Het onbewuste wordt zo bewust.

Om dit te bereiken wordt er in de kundalini yoga gebruik gemaakt van lichamelijke oefeningen, die dynamisch uitgevoerd worden. Meditatie’s, mantra’s en ademhalingstechnieken, waarbij de ademhaling centraal staat.

Wat is kundalini Energie?

Kundalini energie is in feite onze grote kracht van creativiteit en bewustwording. De energie is in iedereen aanwezig. Deze ligt opgeslagen onderaan de ruggenwervel ter hoogte van het heiligbeen.

Kundalini energie werkt door in elk aspect van je leven: lichamelijk, mentaal en spiritueel. De energie kan balans brengen en helpt je om iets te realiseren.

Het opent je bewustzijn en je komt in een staat van verlichting.

Door kundalini yoga te doen, hef je blokkades op waardoor de kundalini

energie beter gaat stromen.

Wat is het verschil met andere vormen van yoga?

Bij kundalini oefen je met de mantra Ong Namo Guru Dev Namo.

De kundalini yoga heeft vaststaande oefeningen, die anders zijn dan de oefeningen bij andere vormen van yoga.

Kundalini yoga maakt gebruik van meditatie’s en mantra’s.

Bij de kundalini yoga  werk je met de kundalini energie aan je ego, bewustzijn en spiritualiteit.

Hoe ziet een kundalini yoga les eruit?

Je gaat in kleermakershouding zitten, met je handpalmen tegen elkaar en de duimen tegen je borstbeen aangedrukt.

Je ademt een paar keer diep in en uit. Dan adem je in en chant (zing?) je

Ong namo guru dev namo.

Ik begroet het oneindig scheppend bewustzijn ( ong).

Ik begroet de in mij aanwezige, goddelijke wijsheid ( guru dev) die ook in de hele schepping aanwezig is.

Op een uitademing. Dit doe je drie keer.

Met deze mantra verbind je jezelf met het universum en je hogere zelf. Het geeft je innerlijke leiding.

Daarna chant men de mantra,

Aad gure nemeh ik buig mij voor de eeuwige wijsheid.

Jagaad gure nemeh ik buig mij voor de wijsheid van alle tijden.

Sat gure nemeh ik buig mij voor de ware wijsheid.

Siri guru deve nemeh ik buig mij voor de grote transparante wijsheid.

Dit ook weer in een uitademing.

Deze mantra is een beschermende mantra. Het beschermd je o.a. tegen negatieve energie, waardoor je beter bij jezelf kan blijven.

Dan begint men met een warming-up. Dit om de spieren een beetje op te warmen. De oefeningen en de hoeveelheid ervan wordt door de leraar zelf bepaald.

Daarna is het tijd voor de kriya.

Wat is een kriya?

Het woord kriya betekent actie. Het is een serie van houdingen, ademhalingen en evt. klanken om met deze actie iets te openbaren van de intentie van de kriya.

Door een kriya vaak te herhalen vinden er lichamelijke, geestelijke en spirituele veranderingen plaats.

Elke kriya bestaat uit vaststaande van te voren bepaalde houdingen( asana’s), ademhalingstechnieken ( pranayama’s), mantra’s, focus op de ogen en de body locks ( banda’s).

 

 

De volgorde van de oefeningen in een kriya mogen niet veranderd worden, met uitzondering van de duur van de pose indien nodig. Zie het als een recept, als je die niet volgt dan is het niet te eten.

Na de kriya ga je heerlijk ontspannen. Deze ontspanning is bedoeld om de opgedane energie op je in te laten werken. Het is dus een belangrijke yoga houding en mag niet overgeslagen worden. Deze ontspanning duurt  11 minuten.

Tijdens de ontspanning lig je op je rug. Je benen zijn een stukje uit elkaar met de voeten naar buiten vallend. Je armen zijn langs je lichaam met de handpalmen naar boven.

Doordat je kunt afkoelen is het verstandig om wat warms aan te trekken en een deken over je heen te leggen.

Na de ontspanning wordt er een mantra gechamt (of het is anders aangegeven in de kriya ).

Deze mantra kan aansluiten bij de kriya die je daarvoor hebt gedaan.

Een mantra duurt 11 minuten.

Mantra’s hebben een helende werking.

De taal is Gurmukhi. Een taal uit India.

Deze mantra wordt meestal gezongen in kleermakerszit. De positie van de handen wordt aangegeven in de mantra.

Daarna blijf je in kleermakerszit zitten, met de handpalmen tegen elkaar en de duimen tegen je borstbeen gedrukt en sluit je af met de kundalini yoga farewell blessing.

May the long time sun shine upon jou
All love surrond you
And the pure light within you
Guide your we on.

En drie keer de mantra,

Sat nam. Waarheid is mijn identiteit.

Ook weer op een uitademing.

Dan buig je nog even voorover en ben je klaar met de les.